Het is nu wo jul 18, 2018 1:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tom 323 1.6i LX
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2015 12:42 pm 
Newbie

Beste forumleden,

Ik wil me hierbij graag voorstellen als nieuw lid op het forum.

Ik ben sinds kort in het bezit van een 323 1.6i LX 16v automaat uit 1993, omdat m'n normale auto (Subaru GTT) een lekke koppakking heeft. Die ben ik zelf aan het reviseren maar heb toch vervoer nodig.

De auto is afkomstig van een oudere man (89 jaar) welke hem persoonlijk in '93 nieuw uit de showroom gekocht heeft. Vervolgens heeft hij er jaarlijks ongeveer 4500km mee gereden wat resulteerde in een opmerkelijke km-stand van net onder de 100k! Omdat hij afgekeurd werd op te slechte ogen is een paar maanden geleden zijn rijbewijs ingenomen en moest hij de auto verkopen. Inmiddels heb ik de teller op ongeveer 101200kmtjes staan en ben nog altijd zeer tevreden!

De reden dat ik mezelf hier heb voorgesteld is dat ik wat vragen heb over het motorblok. Bij een koude start tikken de kleppen ongeveer 20sec, hierna is het weg en komt het niet meer terug. Zulk geluid wordt weleens veroorzaakt door hydraulische kleppenstoters welke opnieuw gevuld moeten worden met olie, heeft mijn blok een dergelijk systeem? Het oliepeil is sinds mijn aankoop geen druppel gedaald, ook de andere vloeistoffen zijn op perfect niveau. De auto heeft altijd het juiste onderhoud (en op tijd) gehad, waardoor hij verder loopt als een zonnetje.

Ik ga in iedergeval de motorolie vervangen, plus als bovenstaande bevestigd wordt wat hydraulische kleppenreiniger toevoegen.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Als mijn topic op de foute plek gezet is hoor ik het graag.

Gr. Tom

Profiel  

Berichttitel: Re: Tom 323 1.6i LX
BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2015 4:20 pm 
Newbie

Hey tom

Dat klopt idd jou auto is met hydr klepstoters uitgerust.
Soms kan het zijn als het oliepeil niet helemaal op het max staat dat deze ff tikken.
Maar zoals je zelf al aangaf is dit niet erg .
Alvast wat mazda plezier tot je sub in orde is

Mvg KRistof

http://www.formule323club.nl/forum/view ... =21&t=4366

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 13, 2015 4:59 pm 
Newbie

Bedankt voor je antwoord Kristof!

Moet het pijl bij deze blokken echt tot de max?
Bij m'n Sub moet hij echt niet hoger dan de helft, carterontluchting functioneert dan niet goed meer (ontwerpfout) wat veel problemen kan veroorzaken.

Bedankt voor de info over de kleppen, ik ga m'n olie vervangen, wat meer vullen en een flesje hydraulische klepstoter reiniger erin gooien! :)

Het Mazda plezier is er voldoende. Ik ben normaal niet zo'n fan van een automaat, maar woon/werk is het wel relaxt. Het interieur is werkelijk nog gloednieuw, de vorige eigenaar was zeer zuinig op zijn spul.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 16, 2015 5:07 pm 
Novice

Goed autootje dat je gekocht hebt. Maar een Sub is natuurlijk dikke fun. Heb zelf 6 jaar een GT gehad.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]