Het is nu vr nov 17, 2017 10:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: JX 323 Fastbreak BJ
BerichtGeplaatst: di apr 16, 2013 10:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 06, 2008 10:15 pm
Berichten: 3986
Woonplaats: Somewhere in the middle
Gave foto hoor 8)

_________________
Greetzzzz Fabian.

Afbeelding

Mazda 3 MPS 2.3 DISI turbo '07 Black Mica
Mazda 323 BA 1.5 Coupe

Old cars:
Mazda 323F BJ 2.0 Sportive
Mazda 323 BG 1.8 GT RIP

Those who master the art of braking and steering are the best riders!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: JX 323 Fastbreak BJ
BerichtGeplaatst: di apr 16, 2013 12:51 pm 
Offline
Club lid
Club lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 23, 2005 11:58 pm
Berichten: 3530
Woonplaats: Huissen (GLD)
Forum Link: http://www.formule323club.nl/forum/view ... f=22&t=355
Cool ! vette pic's ! zie je niet dagelijks!

_________________
- Mazda 323 1.3i 16v Hatchback ( 2004-2012)
- Mazda 6 2.3S-VT 16v Sportbreak (2012 - ...)
Afbeelding Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: JX 323 Fastbreak BJ
BerichtGeplaatst: za apr 27, 2013 12:49 am 
Offline
Club lid
Club lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 17, 2006 9:10 pm
Berichten: 14342
Woonplaats: een kartonne doos
Nice pica's :wink:

_________________
Grt spam André diehard Pedersen biker
MAZDA met andere zorgen dan auto's
Wit is it and the sky is hi so my car was it to
Aka: club opa of Barrel transplofft :wink:
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleeft


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di okt 17, 2017 4:02 pm 
Offline
Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 07, 2012 8:33 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Fryslân :)
Heb het verslag hier nooit geupdate zie ik nu..

De BJ-hoek van het forum lijkt redelijk verlaten... In ieder geval even een copy-paste van mijn review op Autoweek, misschien handig voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een 323f, dan kun je ongeveer zien wat je kunt verwachten!

Mijn review op Autoweek schreef:
ERVARINGEN NA 6 MAANDEN IN BEZIT

Op zoek naar een geschikte eerste auto, tot de conclusie gekomen een Fastbreak het meest in aanmerking zou komen. Geen station wagon, maar toch veel eigenschappen daarvan.

Meerdere auto's van dit type bekeken, uiteindelijk kreeg de lokale Mazda dealer er toevallig een binnen die aan de eisen voldeed. Hoewel van binnen en buiten een nette auto, en motorisch in orde, was op voorhand besproken dat er een aantal dingen aan mankeerde:
- Remmen/remschijven voor/achter aan vervanging toe
- Airco functioneerde niet; airco condensor moest vervangen worden
- Wiellagers achter slecht

Uiteindelijk tot een deal gekomen waarbij al het bovenstaande, plus nog een paar punten zonder extra kosten werden vernieuwd.

Inmiddels 6 maanden verder, tot nu toe veel plezier aan gehad en weinig/geen problemen.

Ervaringen tot zo ver:

- Laatste tijd niet meer gehad, maar wanneer je de motor startte (koud) en direct weg reed, wilde er wel eens een snaar heel even piepen. Als je 4 seconden wacht voor het wegrijden kwam het niet voor, weet iemand hoe dit kan komen? (febr 2013: inmiddels opgelost, zie hieronder)

- Achterlichten/dashboardverlichting (vreemde combinatie!) werkten ineens niet meer... Uiteindelijk gewoon even een zekering vervangen. Oorzaak was verkeerde/slechte bedrading in een aanhanger.

- Parrot carkit ingebouwd. Bevalt tot zo ver perfect, je hebt gelijk aansluiting voor USB sticks, Aux, iPod/iPhone, etc. Verder werkt de bluetooth verbinding voor het bellen stabiel. Wat vooral opvalt is dat de geluidskwaliteit via de parrot een stuk beter is dan de standaard ingebouwde (dubbeldin) radio. De Parrot heeft een eigen versterker, maar ik had eigenlijk niet verwacht dat die nog zo goed zou zijn (relatief).

- Geluidsniveau boven de 110 km/h is zoals veel andere reviews al opmerken aan de hoge kant. Zoals gezegd, het is mijn eerste auto, ik vind het niet heel storend. Misschien ooit eens stillere banden proberen (apr 2013: inmiddels geplaatst, zie hieronder).

- Kijk uit met roestvorming boven de achterwielen (gebogen randje carrosserie). Bijna alle Mazda's lijken hier vroeg of laat last van te krijgen op deze plaats. Bij deze zie ik inmiddels wat kleine blaasjes vormen, dus ik weet dat het over 3 jaar veel erger kan zijn. Wellicht eens behandelen.

- Een soort gaas voor auto's gemonteerd achter alle grilles, om o.a. de airco nieuwe condensor beter te beschermen tegen steenslag op de snelweg.

- Ook bij langere ritten door Duitsland totaal geen problemen gehad. Airco werkte goed (buitentemp 27 graden).

Verbruik tot nu toe:
- Door zuinig te rijden is 1:13 gelukt, maar dan moet je wel telkens heel vroeg schakelen (bijv. in de stad al bij 2000 toeren).
- Als je op veel snelwegen ook 130/140 rijdt dan zit het eerder rond de 1:11, 1:12

ERVARINGEN NA 1 JAAR

De auto bevalt nog steeds erg goed.

Februari 2013 kreeg ik steeds meer last van onbalans in het sturen. Naar de Mazda dealer gebracht, deze kon melden dat de banden enigszins schuin afgesleten waren, waardoor goed uitlijnen niet veel zin had.
De eerdergenoemde korte piep na 't starten bij koude motor, is bij dit garagebezoek ook gelijk opgelost. Snaren zijn opgespannen, sindsdien geen piep meer gehad.

Hun tijdelijke poging tot rechtzetten was echter niet goed, trok nog steeds scheef en stuur stond nu niet meer 100% recht. Dit was erg irritant bij langere ritten.

April 2013:

Kort geleden APK + beurt bij Mazda dealer gehad; alles goed behalve de dus banden. Gelijk een combinatie van vier nieuwe banden (Bridgestone Turanza) en velgen eronder (de banden+wielen overigens elders aangeschaft en laten plaatsen, niet bij de dealer).

Hierna nog via de Mazda dealer laten uitlijnen; hij rijdt nu echt weer fantastisch, wat een wereld van verschil. Zéér tevreden!


OVERALL ERVARING EN VERKOOP (205.000 KM)

Hoewel deze auto inmiddels verkocht is, wil ik bij deze het verhaal van de laatste jaren even samenvatten/afmaken.

De volgende APK's van 2014 en 2015 verliepen redelijk probleemloos, maar er waren tussentijds wel wat aandachtspunten.

In 2014 begon de lager van een van de voorwielen steeds meer herrie te maken, nadat deze was vervangen was het probleem opgelost. Niets onverwachts dus.

Zomer 2015 had ik direct na terugkomst van een hele lange vakantierit een probleem, de motor wilde na uitzetten (was nog warm van de rit) ineens niet meer starten. Ondanks dat hij nét 600km+ probleemloos had gereden. Na een poosje wachten wilde hij wel starten, maar viel dan telkens weer uit. Een poos langer wachten, en alles werkte werkte weer. Hierna een tijd geen problemen meer gehad..

Later die zomer heeft de auto ons op een extreem hete dag voor het eerst helemaal in de steek gelaten. De motor viel midden op de weg uit. Een paar kilometer verderop was gelukkig een vakgarage. De timing was alleen een beetje ongelukkig, met temperaturen van 35 graden...

Na uitlezen van de computer bleek er een sensor kapot, dit was een nokkenas sensor. Het was even een gok of dit het probleem daadwerkelijk was. Via mijn Mazda dealer in Leeuwarden is een nieuwe sensor besteld, waarbij deze bij de vakgarage is vervangen. En gelukkig: het probleem was geheel verholpen.

Verder zat er najaar 2015 een soort trilling in de uitlaat. Je kon het geluid alleen heel af en toe even horen in het begin bij het wegrijden als je bijv. iets te weinig gas gaf. Een aantal keer bij Mazda Leeuwarden geweest, waarbij ze het probleem helaas niet konden oplossen. Waarschijnlijk was het een los stukje metaal/roest in de middendemper

Voorjaar 2016: Einde oefening

Hoewel de auto nog steeds relatief probleemloos reed, constateerde ik winter 2015/16 dat er toch redelijk veel roest bij de achterste dorpels zat.. Een snaar die af en toe piepte bij koud/nat weer kon op de een of andere manier moeilijk verholpen worden bij de dealer. Hoewel motorisch oké, had het naar mijn idee geen zin meer om veel in de auto te investeren. De auto daarom alvast te koop gezet.

Nog ruim vóór het tijd was voor de APK die ik normaal Mazda zou doen, ben ik eerst eens bij een andere garage geweest om de roest te laten beoordelen. Wat bleek: het was nog veel ernstiger dan verwacht en dan wat je van 'bovenaf' kon zien. Naast de dorpels was gehele onderkant (met name de randen van het frame) al behoorlijk aangetast. De kosten om alles in orde te krijgen lagen hoger dan wat de auto nog waard was.

Gelukkig had ik dus een goed besluit genomen om hem te verkopen, hoewel ik de vraagprijs na de nieuwe roest constatering behoorlijk omlaag heb gedaan. Een goede koper kunnen vinden, een handelaar die hem blijkbaar toch nog door de APK heeft kunnen krijgen....

Nieuwe auto; ben overgestapt van Mazda naar Lexus (IS250), ik wilde het voorlopig bij Japans houden. Totaal andere klasse auto, maar bevalt ontzettend goed.


Nu inmiddels alweer 1,5 jaar na verkoop. Ik zag overigens dat hij nog steeds in Nederland rondrijdt :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling